Uskoontulo ja raamatullinen kaste
1. Vastasyntynyttä lasta ei tarvitse kastaa. 2. Sydämen
uskolla ja suun tunnustuksella pelastutaan. 3. On vain yksi tie Jumalan taivaaseen. 4. Jumala on
järjestyksen Jumala. 5. Ymmärrätkö myös mitä luet.6. Vesikaste suoritetaan vain. 7. Usko tulee ensin ja vasta
sitten vesi. 8. Raamattu ei tunne sylivauvan kastamista. 9. Ihminen perii
syntyessään turmeluksen 10. Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman
syyllisyyden. 11. Kun ihmisessä asuva synti herää. 12. Joka uskoo ja kastetaan
se pelastuu. 13. Usko Jumalaan on uskoa Jumalan sanaan. 14. Kun
Raamatulliset totuudet kielletään. 15. Miten käy kastamattoman kristityn? 16. Uskoontulohetki
Raamatussa. 17. Ihminen ei voi liittää Kristukseen. 18. Isäntä vaihtuu
sisäisessä maailmassa. 19. Mitä tapahtuu uskoontulossa. 20. Mikä estää
kastamasta minua? 21. Mitä Jeesus opetti kasteesta. 22. Alkuseurakunnassa
Raamatullinen kaste ei ollut epäselvä asia. 23. Ihminen vanhurskautetaan yksin
uskosta Jeesukseen Kristukseen. 24. On tärkeää ymmärtää mitä luemme. 25. Yksi
Herra, yksi usko, yksi kaste. 26. On kysymys uskon perusteista. 27. Uudesta
testamentista ei löydy kastamatonta kristittyä. 28. Mitä teit kuulemallesi
sanalle? 29. Kenellä on oikeus kastaa.
Vastasyntynyttä lasta ei tarvitse kastaa
Oletko ajatellut, miksi
miljoonat suomalaiset ovat kautta aikojen kastattaneet lapsensa? Jos sinun
osaksesi on tullut sylivauvan kaste, oletko koskaan pysähtynyt miettimään,
miksi sinut on kastettu? Jokaiselle ihmiselle tulee aikojen saatossa
erilaisia tapoja ja tottumuksia. Teemme asioita ajattelematta sen enempää
asian alkuperää tai tarkoitusta. Suurin osa näistä tavoista, tottumuksista
tai pinttymistä on aivan harmittomia. Pienestä tai harmittomasta
tottumuksesta ei sen sijaan voida puhua silloin, kun on kysymys ihmisen
taivasosuudesta. Sen suurempaa kysymystä ei kukaan voine omalla kohdallaan
tehdä, kuin "missä minä vietän iankaikkisuuteni?". Tämän kysymyksen
painamana myös Israelin viisaimpiin kuuluvaa opettaja, Nikodeemuskin
lähestyi Jeesusta. Jeesus antoi hänelle saman vastauksen kuin kaikille
muillekin ihmisille, jotka mielivät Jumalan taivaaseen.
Jeesus vastasi
ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä
sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan
valtakuntaa".Joh.3:3.
Jeesus itse sanoo että on vain yksi tie, joka johtaa iankaikkisen elämän
osallisuuteen, ja se kulkee Hänen kauttaan. Itse asiassa Hän sanoo: Minä
olen tie:
"Jeesus
sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö
muutoin kuin minun kauttani. "Joh.14:6.
Sydämen uskolla ja suun tunnustuksella pelastutaan
Pelastuksen
tie ihmisen
henkilökohtaisen uskonratkaisun kautta on selkeästi viitoitettu
Raamatussa
: "sillä
sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan
Room.10:9. Ihminen pelastuu yksin
uskon kautta Jeesuksen Kristukseen. Pyhä Henki herättää synnin unessa
nukkuvaa ihmistä ja synnyttää uskon Jeesukseen Kristukseen evankeliumin
sanan kautta. Ihminen uudestisyntyy eli tulee uskoon, niin kuin
kansankielellä sanotaan. Paavali kirjoittaa:
"Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus
Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen
suurin" 1.Tim.1:15 Tämä tapahtuu
ihmisen otettua vastaan Jumalan ihmiselle tarjoama pelastuksenlahja,
Jeesuksen Golgatalla suorittama sovitustyö. Jeesus sovitti koko maailman
synnit Golgatan keskimmäisellä ristillä. Hänet haudattiin ja Hän ylösnousi
kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettukin.
Tämän jokaiselle
ihmiselle tarkoitetun Jumalan lahjan, syntien anteeksiantamuksesta ja
uuden elämän osallisuudesta saa jokainen ihminen omalla kohdallaan ottaa
vastaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Uskoontulossa ihmisen yhteys
Jumalan kanssa korjaantuu. Jumala vanhurskauttaa ihmisen yksin uskon
kautta Jeesukseen. Tämä tarkoittaa, että ihminen vapautetaan ilman ihmisen
omia ansioita tuomiosta, joka hänelle synnin palkkana muutoin kuuluisi.
Synti joka on estänyt Jumalan tahdonmukaisen elämänvirran ihmisen
kohdalla, on nyt saanut väistyä Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä.
Ihminen saa uskoontulossa uskoa syntinsä ja syntisyytensä
anteeksiannetuiksi Jeesuksen nimessä.
"Niin tulkaa,
käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat
veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset,
tulevat ne villanvalkoisiksi." Jes.1:18. Uskoontulossa ihminen
saa uuden hengen, Kristuksen Hengen osallisuuden. Isäntä ihmisen sisäisessä maailmassa
vaihtuu. Jeesus Kristus on saanut tulla ihmisen lunastajaksi,
syntiensovittajaksi ja Herraksi vaikuttaen nyt ihmisen sydämen
hallitsijana.
On vain yksi tie Jumalan taivaaseen
Paavali sanoo, että jos
joku julistaa toisenlaista tietä Jumalan taivaaseen kuin yksin Jeesus
Kristus, hän olkoon kirottu.
"Mutta
vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon
kirottu." Gal.1:8. Toisenlainen tie on kyseessä silloin kun
pelastuksen välineeksi tarjotaan jotain muuta kuin Jeesuksen Kristuksen
sovitustyötä. Raamattu ei tunne Suomen luterilaisen
"kansankirkon" yritystä sovittaa ihmisen syntejä vedessä ja liittää häntä
veden kautta Kristukseen. Luterilaisen kirkon harjoittamassa sylivauvan
kasteessa on kysymys toisenlaisesta evankeliumista, toisenlaisesta tiestä
Jumalan yhteyteen. Tästä juuri Raamattu ihmistä varoittaa Paavalin kautta.
On surullista seurata sivusta, kuinka ihmiset juoksuttavat kiireellä
pieniä sylivauvoja tämän suuren valheen seurauksena, jopa ns.
"hätäkasteelle", jotta nämä olisivat kelvollisia Jumalan edessä, kun
iäisyys alkaa.
Mitä Raamattu sanoo?
"Mutta
kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan
lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä" Joh.1:12.
Yhdeltäkään sylivauvalta ei Suomessa ole kysytty: ottaisitko sinä
Jeesuksen vastaan pelastajanasi ja syntiesi sovittajana. Ei tietenkään,
eikä luonnollisestikaan ole kysytty. Raamattu kertoo selkeästi pelastuksen
tiestä ja henkilökohtaisesta uskosta Jeesukseen. Jumala ei koskaan, missään
tilanteessa vaadi ihmiseltä sellaista, johon hänellä ei ole edellytyksiä.
Kaikkein vähiten Jumala vaatisi tätä puolustuskyvyttömältä vauvalta.
Jumala rakastaa luotuaan siinä määrin, ettei missään kohdin tee hänelle
väkivaltaa. Näin on myös pelastuskysymyksen kohdalla. Jumala ei edellytä
sylivauvalta henkilökohtaista uskoa, kun pienokaisella ei vielä omantunnon
heräämättömyyden tähden ole edellytyksiä tähän. Pieni sylivauva on
taivaskelpoinen sellaisenaan aivan kuten Raamattu selvästi opettaa ja
ilmoittaa.
Jumala on järjestyksen Jumala
Opettajan ensisijainen
tehtävä on opettaa oikein. Jumalan sanan, Raamatun, tärkein ohje
opettajalle on, että joka Jumalan sanaa jakaa, jakakoon oikein. Sen
tähden, meidän Jumalan sanan opettajien, tulee julistaa niin kuin on
kirjoitettu Raamattuun. Jumala itse valvoo omaa sanaansa ja yhtyy vain
siihen sananjulistukseen, joka nousee Raamatun lehdiltä. Näin on myös
uskoontulo ja kastekysymyksen kohdalla. Raamattu sanoo:
"Joka
uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan
kadotukseen." Mark.16:16.
Kastetta ei voi irrottaa erilleen pelastuksen ja evankeliumin hyvästä
sanomasta. Jumala on kaiken järjestyksen Jumala. Raamatun alkulehdiltä
voimme lukea, että Jumala on jo luomakunnan alusta asti suunnitellut
kaiken hyvin tarkasti ja hyvässä järjestyksessä. Voi hyvällä syyllä
sanoa, että Jumala on tarkka omasta järjestyksestään, jonka Hän on
asettanut. Kun on kysymys niinkin tärkeästä asiasta kuin ihmisen
pelastumisesta iankaikkiselta kadotustuomiolta, voimme olla varmoja, että
Jumala ei tee poikkeusta järjestyksen suhteen pelastuskysymyksessäkään.
Ymmärrätkö myös mitä luet
Filippus saa Jumalalta
kehotuksen lähteä näyttämään sielunsa tyhjyyden kanssa painiskelevalle
Kandakean hoviherralle pelastuksen armojärjestystä.
"Mutta
Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin
sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio". Ja hän
nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian
kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa
hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli nyt paluumatkalla
ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta. Niin Henki sanoi
Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja". Niin
Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi:
"Ymmärrätkö myös, mitä luet?" Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin
ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja
istumaan viereensä. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin
lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä
edessä, niin ei hänkään suutansa avaa. Hänen alentumisensa kautta hänen
tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen
elämänsä otetaan pois
maan päältä." Ja hoviherra kysyi Filippukselta
sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin,
itsestäänkö vai jostakin toisesta?" Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien
tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta. Ja
kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso,
tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?" Apt.8:26-37. Filippus sanoi
siis hoviherralle, että jos tämä uskoi koko sydämestään Jeesuksen
Herrauteen, niin hänet oli lupa kastaa.
"Ja
hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus
että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet." Apt.8:38.
Omakohtainen sydämen usko ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen oli siis
edellytys kasteen ottamiselle. Jos tämä puuttui, niin ketään ei ollut lupa
kastaa. Raamatun opetuksen mukaan ihminen uskoo ennen kastetta ja on
pelastunut uskon perusteella ennen kastetta. Usko on edellytys kasteen
ottamiselle, se ei suinkaan seuraa kastetta.
Vesikaste suoritetaan vain pelastuneelle
Kun hoviherra uskoi
kuulemansa sanan, hän pyysi päästä kasteelle. Filippus asetti näin
kastamiselle ainoastaan yhden ehdon: jos hoviherra uskoi sydämestään, että
Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, niin hän kastaa hänet. Muita ei ole lupa
kastaa kuin niitä, jotka uskovat sydämessään Herraan. (*Kreikankielessä
on
tässä kohden käytetty
sanaa "eksestin", joka tarkoittaa "lain mukaan on lupa",
"on luvallista" ja
"on laillista". Sanaa on käytetty samassa käyttötarkoituksessa useissa
kohdissa raamattua. Sanan merkitys on aina "on lupa tehdä jotakin". Sana
esiintyy Uudessa Testamentissa 32 kertaa. King James Versioniin sana on
käännetty 29 kertaa sanoilla "it is lawful" eli "on laillista" tai "lain
mukaan on lupa".)
Hoviherra tunnusti suullaan Jeesuksen Herraksi Kristukseksi ja
ylösnousseeksi Jumalan Pojaksi. Hänellä oli sydämen usko ja suun
tunnustuksella hän pelastui.
"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen
Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt,
niin sinä pelastut." "Sillä
sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä
ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama
on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Room.10:9-13.
Niinpä ei ollut mitään estettä olla kastamatta hoviherraa. Oli Raamatun
sanan mukaisesti
lupa kastaa hoviherra hänen henkilökohtaisen uskonratkaisunsa jälkeen Tämä
on yhtäpitävä kaiken muun Raamatun opetuksen kanssa vesikasteesta. Kaste
suoritetaan vain ja ainoastaan pelastuksesta osalliseksi tulleelle.
Usko tulee ensin ja vasta sitten vesi
Raamatussa on lukuisia esimerkkejä ja vertauksia kuinka Jumalan pelastussuunnitelmassa usko
Jumalaan tulee ensin ja sen jälkeen tulee vesi. Näin oli esimerkiksi
Israelin kansan tehdessä pakomatkaa Egyptistä. Egypti jäi taakse vasta
vesimassojen huuhdottua vihollisen mennessään. Nooa perhekuntineen nousi
uuteen elämään vasta kun tuli vesi. Näissäkin tapauksissa, joita en nyt
lähde tässä kohdin tarkemmin tutkistelemaan, oli ensin usko Jumalaan ja
vasta sitten tuli vesi. Jumala on järjestyksen Jumala kaikissa kohdin.
Ihminen on kuitenkin mestari saamaan aikaan kaaosta ja epäjärjestystä.
Ihmisten toimesta pelastuksen armojärjestys on onnistuttu hämärtämään,
niin että ihmiset eivät enää ole selvillä Raamatullisesta kasteesta. Ehkä
juuri sinä mietit, että mitä tarkoittaa uskovien kaste? Ehkä olet jo
elämäsi Jeesukselle antanut, mutta kastekysymyksen kanssa vielä jostain
syystä askaroit. Saakoon Jumala henkensä kautta valaista sinulle Jumalan
tahdon tämänkin asian kohdalla. Selvää on, että jotain suurta veteen
kätkeytyy. Olisiko meidän Herramme Jeesus Kristus muutoin astellut itse
kastettavaksi Jordanille ja sanonut:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää
kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle." Matt.3:15
Raamattu ei tunne sylivauvan kastamista
Raamattu ei puhu mitään
imeväisen kastamisesta, ei sanallakaan kajoa sylivauvan kastamiseen.
Raamatun lehdiltä ei löydä yhtään kastettua pienokaista. Ymmärtääksemme,
miksi asian laita on tämänkaltainen, meidän on mentävä ajassa taaksepäin
aina surulliseen syntiinlankeemuksen päivän asti. Surullinen päivä Aadamille ja
surullinen päivä koko ihmiskunnalle. Koko ihmiskunta kaikkine ihmisineen
oli läsnä Aadamissa. Aadamin tehdessä syntiä ja turmeltuessa, koko
ihmiskunta teki syntiä ja turmeltui. Muistamme, että alun perin Aadam
luotiin Jumalan kaltaiseksi.
"Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi
ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi" 1.Moos.5:1.
Syntiinlankeemuksen jälkeen Aadamille syntynyt poika oli langenneen
Aadamin kaltainen.
"Kun
Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka
oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet."
1.Moos.5:3.
Uuden testamentin puolella tämä on selkeästi sanottu:
"Sillä kaikki ovat
syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" Room.3:23. Syntiinlankeemuksessa Jumalan
kirkkaus hävisi ihmisestä, ja langenneen ihmisen jälkeläiset ovat siitä
lähtien syntyneet ilman kirkkautta.
Ihminen perii syntyessään turmeluksen
Jeesus sanoi:
"Mikä lihasta on
syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki." Joh.3:6.
Roomalaiskirjeessä sanotaan:
"Sillä
mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen
Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja
synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,"
Paavali
sanoo omasta tilastaan:
"Sillä
me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty
synnin alaisuuteen. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun
lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän
toteuttamiseen ei; " Room.7:14.
Me olemme kaikki Paavalin tavoin osallisia syntisestä lihasta.
Ihminen syntyessään perii siis turmeluksen. Paavali toteaa:
"minun
lihassani ei asu mitään hyvää." Raamattu sanoo:
" sentähden että
lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan
lain alle, eikä se voikaan." Room.8:7.
Langenneesta
ihmisestä syntyessään lapsi ei siis peri vain lihallista tilaa ja ilman
kirkkautta olevaa olemusta, vaan myös lihallisen mielen, joka vastustaa
Jumalaa.
"Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on
lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli."
Room.8:5. Ihminen varttuessaan on
lihan vallassa. Hänessä asuu synti, joka herättyään muuttuu toimivaksi
synniksi. Ihmisessä on näin jo syntyessään synnin siemen, josta sitten
kasvaa tekosyntien monihaarainen ohdake. Niin kuin on osuvasti kuvattu:
ihminen omaa pedon luonnon uinuvana. Myöhemmin tämä luonto herää ja
teettää pedon tekoja. Tätä kutsutaan perisynniksi.
Jumalan Karitsa joka pois ottaa maailman syyllisyyden
On huomattava, että
perisynnissä on kaksi puolta: turmelus ja syyllisyys. Molemmat, sekä
turmelus, että syyllisyys ovat kaikkia ihmisiä koskevia.
"Niinpä
siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille
kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille
ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;" Room.5:18.
Aadamin kautta syyllisyyskysymys koskee siis jokaista ihmistä.
Ihmiskunta alkoi tuhota Jumalan tekoja ja sen ylle lankesi Jumalan tuomio.
Lapset syntyivät näin tuomionalaiseen maailmaan. Tilanne muuttui
ratkaisevasti Golgatan ristillä. Jeesus kantoi ja sovitti ristillä
yhteisen kaikkia koskevan syyllisyyden. Näin hän poisti perisynnin
syyllisyyden. Raamattu sanoo asiasta näin:
"Katso,
Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
" Joh.1:29".
Jeesus
sovitti ristillä kaikki synnit ja näin otti pois koko syntikuorman.
"Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen
lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden
ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän
vanhurskauttamiseksi;" Room.5:18
ja edelleen
"Sillä
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut
heille heidän rikkomuksiaan"
2. Kor. 5:19.
Nyt lapsi syntyy Kristuksen ristintyön kautta sovitettuun
maailmaan. Sovitus koski taannehtivasti myös ennen ristiä tehtyjä syntejä.
"jonka Jumala on
asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa
vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit"
"Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun
me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme." Perisynnin
syyllisyys ei enää periydy. Lapset ovat autuaita Jeesuksen sovitustyön
tähden ilman mitään erillisiä toimenpiteitä. Raamatun mukaan ei ole mitään
syytä kastaa pientä sylilasta.
Kun ihmisessä asuva synti herää
Jossain vaiheessa
ihmisen elämää kuitenkin ihmisen perimä turmelus, ihmisessä asuva synti
herää. Synti muuttuu toimivaksi synniksi ja teettää ihmisessä synnillisiä tekoja.
Ihminen on näin sekä fyysisen että hengellisen kuoleman leimaama jo
syntyessään. Perisynnin pettämänä kaikki tekevät syntiä.
"Sillä kaikki
ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" Room.3:23.
"Sentähden,
niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta
kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki
ovat syntiä tehneet" Room.5:12.
Synnintekijä
siirtyy näin jälleen Jumalan vihan alle
.
"Joka
uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen
Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Joh.3:36. "joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa,
noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan
lapsia niinkuin muutkin" Ef.2:3.
Jumalan
vihan ja tuomion alta ihmisen pelastaa ainoastaan omakohtainen usko
Jeesukseen Kristukseen.
"Joka
uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu,
koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen." Joh.3:18.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu
Kukaan ei voi pelastua
iankaikkiselta kadotukselta vastaanottamatta uskon kautta Kristusta, mutta
tämä koskee tietoiseen ikään tulleita. Jumala ei koskaan vaadi ihmiseltä
sellaista mihin hänellä ei ole edellytyksiä. Kuinka pieni sylivauva voisi
mitenkään ottaa omakohtaisesti suun tunnustuksella vastaan Jeesusta
Kristusta.
Sanoohan Raamattu:
"sillä
sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Room.10:9.
Evankelisluterilainen kirkko esittää ratkaisuksi muiden toimesta
sylilapselle suoritettua kastetta. Tämä, jos mikä, on harhaoppia. Raamattu
sanoo, että kaste ei
pese pois perisynnin turmelusta eikä syyllisyyttä, sillä se ei ole lihan
saastan poistamista .
"Tämän
vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole
lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä
Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta," 1.Piet.3:21.
Syyllisyys on jo poistettu. Uskoontulossa ihminen pelastuu
synnin orjuudesta ja turmelus poistetaan lopullisesti ylösnousemuksessa.
Mitä Raamattu siis sanoo kasteen olevan? Raamattu ilmoittaa, että kaste on
hyvän omantunnon pyytämistä. Kaste kuuluu siihen ikään, jolloin omatunto
ei enää ole uinuvassa tilassa, vaan toimii ja on tullut pahaksi. Ihminen
ymmärtää evankeliumin sanoman ja osaa pyytää hyvää omaatuntoa tai vastata
Jumalan pyyntöön. Kasteeseen sovellettuna voidaan puhua, että kysymys on
tietoisen omantunnon kommunikoinnista Jumalan kanssa. Kaste ei muuta
uinuvaa omaatuntoa miksikään. Kaste ei puhdista omaatuntoa eikä tuo sinne
uskoa tai tahtoa elää Jumalan tahdon mukaan. Vedenpaisumuksessa
vesi ei
pelastanut Nooan perhekuntaa, vaan arkki, johon mentiin ensin.
Kaste
kuuluu sille, joka ensin on uskon kautta mennyt Kristukseen.
Uskoon tulleelle kasteesta on hyötyä, mutta ei sylivauvalle. Pieni lapsi
on
autuas ilman kastetta. Ei kuitenkaan oman viattomuutensa, vaan
Jeesuksen
uhriveren perusteella. "Joka uskoo ja
kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Mark.16:16
Usko Jumalaan on uskoa Jumalan sanaan
"Ja Jumala on eläviksi
tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne" Ef.2:1.
"mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla
hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet
rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut"
Ef.2:4-5. "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne
kautta-se on Jumalan lahja" Ef.2:8.
Jumalan
suurta armoa ja rakkaudenosoitusta on, että syntinen ihminen saa tulla
armoistuimen eteen ja kuulla siunaavia sanoja: sinun syntisi on annettu
anteeksi. Tätä armotarjousta jokainen ihminen kohdallaan tarvitsee ja tämä
armotarjous on Jumalan puolelta voimassa jokaisen ihmisen kohdalla.
"Sillä kaikki ovat
syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla" Room.3:23.
Raamattu kertoo selkein sanoin, mikä on synnistä saatava palkka.
Synnin palkka on iankaikkinen ero Jumalasta, iankaikkinen kadotus, josta Raamattu käyttää
sanaa helvetti.
"Sillä synnin palkka on kuolema,
mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa,
meidän Herrassamme." Room.6:23.
Useissa kohdissa Raamattu ihanalla tavalla vahvistaa sen toivon, joka
uskovalla ihmisellä on Jeesuksessa Kristuksessa.
"Niin
ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa
Jeesuksessa ovat." Room.8:1. Tätä vasten on helppoa ymmärtää
armon suuruuden omassa elämässään kokeneen Paavalin sanat:
"Kiitos Jumalalle
hänen sanomattomasta lahjastaan!"2.Kor.9:15.
Paavali oli ollut aikaisemmin iankaikkisen kadotustuomion
alla, mutta nyt hänet oli siirretty pimeydestä valkeuteen, kuolemasta
elämään.
"Totisesti, totisesti minä sanon
teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut
lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi,
vaan on siirtynyt kuolemasta elämään" Joh.5:24. Usko on ennen
kaikkea uskoa Jumalan sanaan.
"Jeesus itse sanoi:
"Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen,
jonka Jumala on lähettänyt" Joh.6:29.
Ihminen joka uskoontulonsa jälkeen käy Raamatullisella
upotuskasteella on tehnyt juuri näin. Hän on ensin uskonut Jumalaa, kun
Hän sanassaan sanoo:
"Jeesus
sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö
muutoin kuin minun kauttani."Joh.14:6.
Ja tämän
jälkeen hän on ottanut tosissaan Jumalan sanan, joka kasteessa kutsuu
uskoon tullutta henkilöä vahvistamaan päätöksen seurata Jeesusta:
"Joka uskoo ja
kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Mark.16:16
Kun Raamatulliset totuudet kielletään
Ei ole mikään suuri salaisuus,
että sellaistenkin kattojen alta, joissa on risti katolla kielletään
Jeesuksen neitseestä syntyminen ja sallitaan homoliitot. Saattaapa joku
sanoa papin kaapu yllään, että mitään kadotustuomiota ei ole
olemassakaan. Luterilaisen kirkon pappismiesten toimesta tulee Suomen
maassa kiellettyä kaikki suuret Raamatulliset totuudet. Ei pidä siis
hämmästellä, että pelastuskysymyskin on onnistuttu Suomessa
"kirkkolaitoksen" kautta hämärtämään. Kastevedestä on ihmiskeinoin tehty
pelastuksen väline, sakramentti. Luterilaisen kirkon suuri valhe on
kirjoitettu heidän tunnustuskirjansa etusivulle: "Kaste on Kristuksen
asettama sakramentti ja
kristittynä olemisen perusta, kasteessa ihmisestä tulee sekä
kotiseurakuntansa että maailmanlaajuisen kirkon jäsen." Yhtään
ihmistä ei
ole koskaan, eikä Raamatun mukaan tulla koskaan liittämään
Kristukseen
kasteessa. Kirkon jäseneksi luterilaisessa sylivauvalle
suoritetussa kasteessa voidaan tulla.
Se on kirkon asia
kuinka jäsenhankintansa suorittavat, mutta Kristukseen ruumiin
osallisuuteen ei kastamalla tulla.
Raamattu, jota hyvällä syyllä voidaan
nimittää pelastusasiakirjaksi kertoo selkein sanakääntein, että Kristus on
perustus eikä muuta perustusta voida panna, mitä ihmisen
pelastuskysymykseen tulee.
"Sillä
muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus
Kristus." 1.Kor.3.11.
Iso
kirja, Raamattu, kertoo alusta loppuun asti yhdestä asiasta: kuinka
ihminen voi korjata välinsä Jumalan kanssa, palata Jumalan yhteyteen,
pelastua. Jeesus sanoi:
"Jeesus
sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö
muutoin kuin minun kauttani."Joh.14:6.
Jumalan
taivaaseen ei ole toista tietä. Raamatun selkeän ilmoituksen mukaan kukaan
ei tule kasteveden kautta sisälle pelastukseen. On olemassa joitain
sellaisia luovuttamattomia periaatteita, että niistä ei käy tinkiminen.
Tämä pätee etenkin silloin, kun puhutaan Jumalan sanasta. Jos tarjotaan
toista tietä pelastukseen, kuin mitä Herramme Jeesus Kristus sai aikaan
Golgatan ristillä, vuodattaen verensä meidän edestämme, niin silloin
olemme tekemisissä uskon perusteiden kanssa.
Kautta aikojen on ollut
nähtävissä, että kun pimeys on saanut vallan, niin uskonnolliset pinttymät
ovat istuneet ja istuvat todella tiukassa. Kun on kysymys kasteasiasta,
niin silloin ei auttaisi kysyä mitä isämme ovat tehneet aikaisemmin tai
mitä ihmiset näistä asioista ajattelevat, vaan mitä Raamattu asiasta
sanoo. Jumalan sanalla tulee olla itseisarvo silloin kun puhutaan
imeväisen ja uskovaisen kasteesta. Raamattu on tässä kohdin aivan selkeä
ja horjumaton. Raamattu ei jätä edes tulkinnan varaa kaste asian suhteen.
Raamattuhan ei edes tunne sylivauvan kastetta. Jumalan sanassa ei ole
tavuakaan imeväisen sylivauvan kasteesta. Ei minkäänlaista mainintaa tai
viittausta tähän suuntaan.
Miten käy kastamattoman kristityn?
Miten käy sellaisen
henkilön, joka on uudestisyntynyt eli ottanut Jeesuksen vastaan, mutta ei
ole ottanut kastetta Jeesuksen Kristuksen nimeen? Ihminen tulee uskoon,
saa synnit anteeksi, ja häntä ei kasteta. Mikä tällaisen ihmisen
iäisyyskohtalo on? Tutkikaamme jälleen mitä Raamattu toteaa asiasta.
Raamattua lukiessa käy selväksi, että Raamatusta ei löydy ainoatakaan kastamatonta kristittyä. Uudesta
testamentista ei löydy yhtään henkilöä, joka ei olisi ensin tullut uskoon
ja tämän jälkeen kastauttanut itseänsä Jeesuksen nimeen. Jokainen henkilö,
joka Raamatun lehdillä on tullut uskoon, on tämän jälkeen ottanut myös
kasteen.
Kertomuksena löydämme perhekuntien kasteen. Raamattuhan kertoo,
että kokonainen perhekunta on kastettu kerralla. Joku voi ajatella, että
onhan siellä täytynyt olla silloin sylivauvojakin. Raamatun opiksi ei
kuitenkaan riitä oletus, että on "täytynyt" olla. Raamattuun perustuvan
opin on myös löydyttävä Raamatusta, joten sillä, että oletetaan jotain
olevan, ei ole painoarvoa puhuttaessa Jumalan sanasta. Raamatullista oppia ei liioin muodosta yksi yksittäinen jae, vaan
edellytetään vähintään kahden tai kolmen todistajan yhtäpitävää
ilmoitusta. On hyvä muistaa, ketkä Raamatun lehdillä on kastettu? Ne,
jotka ovat henkilökohtaisesti ottaneet kuulemansa sanan vastaan:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus
ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja
teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat,
ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ja monilla muillakin
sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa
pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt ottivat hänen
sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin
kolmetuhatta sielua." Apt 2:38-41.
Uskoontulohetki Raamatussa
"Sillä
niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin
jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki
olemme saaneet juoda samaa Henkeä." 1.Kor.12:12-13. Haluan
sinun kiinnittävän huomion sanoihin
"me olemme kaikki yhdessä hengessä
kastetut yhdeksi ruumiiksi". Nyt ei siis ole kysymyksessä vesikaste. Ei
uskovaisten kaste, eikä mikään muukaan vesikaste. Nyt puhumme siitä
hetkestä jolloin ihminen on tullut uskoon, liitetty Kristukseen ja Hänen
ruumiinsa osallisuuteen. Raamatunkohdassa sanotaan selkeästi, että
"yhdessä hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi". Ei siis ole kastettu
vedessä vaan hengessä.
"Vai ettekö tiedä, että
me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen
kuolemaansa kastetut?" Room.6:3 " Sillä te olette kaikki uskon kautta
Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette
Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet" Gal.3:26-27.
Näin Jumalan sana, Raamattu, kuvaa uskoontulo eli
uudestisyntymishetkellä Jeesukseen Kristukseen liittymistä. Ihminen
kastetaan Jeesukseen Kristukseen kun hän ottaa Jeesuksen vastaan
sovittajanaan ja vapahtajanaan. Raamattu kuvaa kuinka uskoontulossa
ihminen upotetaan hengellisessä mielessä Kristukseen. Tämä on pidettävä
kokonansa erillään vesikasteesta, johon se usein sotketaan. Tulkoon vielä
kerratuksi: Meidät on uskoontulossa, yhdessä ja samassa hengessä,
Jeesuksen Kristuksen hengessä, kastettu Jeesuksen Kristuksen ruumiin
osallisuuteen. Silloin käy toteen Paavalin sana: te olette Kristuksessa.
Uudestisyntynyt ihminen on Kristuksessa. Aikaisemmin hän oli Kristuksen
ulkopuolella. Uskoontulossa ihminen saa synnit anteeksi ja hänet liitetään
Jeesuksen hengellisen ruumiin osallisuuteen.
Ihminen ei voi liittää Kristukseen
Vaikka Luterilainen
kirkko imeväisten kastetta vastoin Raamatun tekstejä opettaa ja toteuttaa,
niin missään vesikasteessa ei tänään, ei aikaisemmin eikä tulevassa, voida
ihmistä liittää Jeesukseen. Tämä on Jumalan sanan perusteella
varma. Ihminen ei voi liittämistä Kristukseen suorittaa. Jumala ainoana
voi liittää sinut Jeesukseen Kristukseen. On häkellyttävää seurata, kun
pientä sylivauvaa viedään ihmisen toimesta, kahden tai neljän
kummin voimin ja kappalaisen avustuksella kastettavaksi, kenenkään lapselta
mitään kysymättä. Mitäpä voisi pieneltä sylivauvalta kysyä, kun hän ei
koko tapahtumaan ole itse vaikuttamassa miltään osin? Tämän Jumalalle
vastenmielisen "näytelmän" seuraajille uskotellaan, että tämä pieni vauva
liitetään Kristusruumiiseen papin suorittaessa vesivalelun sylivauvan
otsalle. Raamatusta, ymmärrämme, että sylivauvaa
ei tietenkään liitetä Kristukseen tällä tavoin. Kerratkaamme kuinka se tapahtuu:
"sillä sydämen
uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Room.
10:9.
Vaikka tuota pientä sylivauvaa, jonka omatunto ei ole vielä
herännyt erottamaan hyvää pahasta, olisi kuljettamassa armeijallinen
ulkopuolisia ihmisiä kasteen kautta Jeesuksen luo, niin ei onnistu.
Ihminen ei voi liittää Jeesukseen. Siihen en pysty minä, eikä kykene
luterilainen pappi. Liittäminen on aina ja yksin Jumalan työ. Jeesukseen
ei aleta liittyä ihmisten toimesta, niin kuin urheiluseuraan tai
yhdistykseen. Ihmisen on uudestisynnyttävä ylhäältä liittyäkseen
Kristuksen ruumiin osallisuuteen. Itse asiassa ihmisen täytyy
uudestisyntyä. Jeesuksen sanat Israelin viisaalle Nikodeemukselle
kuuluivat:
"Älä
ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti,
ylhäältä" Joh.3:7.
Isäntä vaihtuu ihmisen sisäisessä maailmassa
Kun ihminen hengessä
liitetään Jeesuksen hengellisen ruumiin jäseneksi, hän saa Kristuksen
Hengen. Tähän hengelliseen ruumiiseen, joka on pyhä ja puhdas ei mennä
maailman hengen eikä sielunvihollisen hengen vallassa. Tämä tarkoittaa
ihmisen kohdalla, joka uudestisyntyy ylhäältä, että isäntä sisäisessä
maailmassa vaihtuu. Ihminen saa uuden hengen osallisuuden, Kristuksen
Hengen osallisuuden.
"Mutta
te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä
asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Room.8:9. Oli
ihminen sitten kuinka jalo tai hyvä omissa tahi muiden silmissä, mutta jos
hän ei ole vastaanottanut Jeesusta sovittajanaan ja pelastajanaan, hänellä
ei ole Kristuksen Hengen osallisuutta. Hänen tiensä on silloin eräänä
päivänä vievä Raamatun ilmoituksen mukaan vaivan paikkaan, iankaikkiseen kadotukseen. Jospa jälleen
tiivistämme hieman: Kun ihminen uudestisyntyy ylhäältä hänet liitetään
Jeesuksen Kristuksen ruumiiseen, jolloin hänelle myös Raamatun sanan
mukaisesti täytyy tulla Jeesuksen hengen osallisuus. Muussa tapauksessa
ihmisen liittäminen Kristukseen on mahdotonta.
Mitä tapahtuu uskoontulossa?
Puhekielessä ei kovin
usein käytetä Raamatun kuvausta uskoontulosta, että "kastetaan hengessä
Kristuksen ruumiin osallisuuteen" tai "liitetään Kristukseen". Yleinen
ilmaisu puhekielessä on, että "tulin uskoon" tai "pelastuin". Jotkut
käyttävät myös Raamatun kuvaamaa sanaa "uudestisynnyin". On pikemminkin
poikkeusilmaisu, että kuulee käytettävän Raamatun kuvausta
uudestisyntymishetkestä sanoin, " kastettu yhdeksi ruumiiksi". Mitä
ihmiselle tapahtuu kun hän tulee uskoon?
"Sinä
päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa
ja minä teissä" Joh.14:20.
Yliluonnollinen Jumalan kolmas persoona tulee asumaan ihmiseen, joka on
uskon kautta Jeesukseen saanut uskoa syntinsä ja syntisyytensä
anteeksiannetuiksi. Uudestisyntymän myötä ihmisestä tulee uusi luomus. Hän
saa iankaikkisen elämän oallisuuden ja uuden Hengen, Kristuksen hengen
osallisuuden. Sisäiseen maailmaan syntyy pelastusvarmuus. Ihminen tietää
olevansa nyt vapautettu kadotustuomiosta ja omistavansa iankaikkisen
elämän, elävän Jumalan tykönä, Jumalan taivaassa.
"Tämän
minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen,
tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä" 1.Joh.5:13.
Vapisevaan ja pelokkaaseen ihmiseen laskeutuu yliluonnollinen
rauha. Tämä on Jumalan lasten todistus kaikkialla. Uskoontulossa rauha laskeutuu ihmisen
sydämeen. "Rauhan
minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna
teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen
älköönkä peljätkö" Joh.14:27.
Ihmisen syntyessä uudesti ylhäältä tarttuvat taivaalliset
voimat ihmisen elämään ja luovat ihmiseen laadullisesti aivan
uudenlaisen,
Jumalan mielen mukaisen elämän. Jumalan Pyhän Hengen työ uskovassa
ihmisessä on vanhurskauden harjoitus, halu synnin hylkäämiseen ja
keskinäiseen rakkauteen. Nämä ovat myös uudestisyntyneen Jumalan
lapsen
tuntomerkkejä.
Mikä estää kastamasta minua?
Jeesus vastasi ja sanoi
heille: "Pitäkää usko Jumalaan." Kandakean
hoviherra kysyi Filippukselta tehtyään henkilökohtaisen
uskonratkaisun:
"Tässä on vettä, mikä estää kastamasta minua?"
Huomaa, että hoviherran vaunut ovat pysähdyksissä. Alkuseurakunnan aikaan
ei otettu askeltakaan eteenpäin ellei oltu uudestisynnytty ja kastettu. Ja
kuten edeltä olemme lukeneet, ei ollut mitään estettä Hoviherran
kasteelle. Pidettiin usko Jumalaan ja Hänen sanaansa.
"Joka
uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan
kadotukseen." mark.16:16.
Oletko tullut ajatelleeksi, miksi Raamatussa ei lue: "joka ei usko, ja
jota ei
kasteta, se tuomitaan kadotukseen"?
Eikö juuri sen vuoksi, että joka ei
usko henkilökohtaisesti Jeesukseen Kristukseen syntiensä sovittajana, niin
tällaiselle ihmiselle ei voi henkilökohtaisesti tarjota kastettakaan?
Huomaamme tästäkin sananpaikasta saman mikä tulee kaikkialla Raamatussa
vastaan: Jumala todella on ilman poikkeuksia, kaiken järjestyksen
Jumala. Kun Jumala käsittelee kastekäskyä lähetyskäskyssään, niin se ei
ole mikä tahansa asia.
"Ja
hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia
kaikille luoduille." Mark.16:15
"Menkää siis ja
tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja
Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" Matt.28:19. Näkemyseroja voi ihmisten kesken olla monenlaisista asioista
koskien seurakuntaelämää. Voidaan olla montaa mieltä esimerkiksi
pukeutumista tai meikkaamisesta. Mutta silloin, kun puhutaan Kristuksen
Jeesuksen antamasta lähetyskäskystä, johon kastaminen on voimakkaasti
sidottu: "menkää kaikkeen maailmaan, julistakaa evankeliumia ja kastakaa",
niin ei ole kysymys enää mielipide- tai näkemyseroista. Tällöin olemme
ydinalueilla uskon perustuksissa ja on oltava tarkkana mitä Jumala sanoo
omassa sanassaan. Jeesus sanoi:
"pitäkää usko Jumalaan". Jumala ei
koskaan tarjoa Raamatullista kastetta uudestisyntymättömälle.
Mitä Jeesus opetti kasteesta?
"Niin
Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen
Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte
Pyhän Hengen lahjan"Apt-2:38.
Ennen niin
pelokas Pietari julistaa ensimmäisessä saarnassaan, nyt Pyhällä hengellä
täytettynä ja Pyhän Hengen voimassa Jumalan pojan evankeliumia. Pietari ei
suinkaan ollut huonomuistinen, vaan muisti varsin hyvin mitä Jeesus oli
opettanut ja mitä lähetyskäskyssä sanottiin. Mikä olikaan Pietarin
ensimmäinen opetus kuulijoille? Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä
kasteen! Huomaa ketkä ottivat kasteen Jeesukseen nimeen. Ne jotka ottivat
kuulemansa evankeliumin sanan henkilökohtaisesti vastaan.
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta
sielua." Apt.8:41. Tämä oli
käytäntönä missä ikinä veljet liikkuivat ja evankeliumia julistivat.
Ihminen, joka
otti sanan vastaan, kastettiin Raamatullisella upotuskasteella
"Mutta
kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan
valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen,
sekä miehet että naiset" Apt.8:12.
Raamatun
jakeesta huomaamme, että vain miehet ja naiset kastettiin. Miksi ei
sylivauvoja? Siksi, koska kasteelle tulivat vain ne, jotka
henkilökohtaisesti kuulivat evankeliumin ja henkilökohtaisesti ottivat sen
vastaan eli tulivat uskoon. Raamattu vaikenee kaikesta siitä mikä ei kuulu
pelastuksen armojärjestykseen ja ilmoittaa ilman arvailuja kaikki
keskeiset totuudet koskien pelastuskysymystä.
Alkuseurakunnassa Raamatullinen kaste ei ollut epäselvä asia
Mitä tapahtui
Saulukselle kun hän kohtasi Jeesuksen? Hän otti välittömästi kasteen.
"Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin
suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen". Raamattua lukiessa on helposti vedettävissä
johtopäätös, että vesikysymys ei ollut alkuseurakunnassa veljille hämärän
peitossa. Kasteelle käytiin välittömästi uskoontulon jälkeen, Jumalan
sanaa ja tahtoa noudattaen. Pietari ei ensimmäisessä julkisessa puheessaan
sanonut, että "minä puhun sitten hieman myöhemmin, vaikkapa ensi viikolla
teille jotakin pientä myös kasteesta, josta Jeesuskin puhui..." Näin ei
Pietari menetellyt. Päinvastoin, Pietari lataa välittömästi ja heti kaikki
keskeiset totuudet pöytään. Kaikki totuudet, jotka kulkevat kylki kyljessä:
parannus, uskoontulo ja kaste.
"Niin
Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen
Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte
Pyhän Hengen lahjan"Apt.2:38.
Pietari tuo
rohkeasti Jumalan sanan totuudet esille. Tästä on tämän päivän
seurakunnalla paljon opittavaa, joka ekumenian ja yhteiskristillisyyden
häiriintymisen pelossa vaikenee kasteesta evankeliumin sanoman äärellä.
Alkuseurakunnassa kastettiin heti.
"Ei
kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Alkuseurakunnan aikaan oli kiire
kastaa välittömästi. Kastekysymystä ei jätetty muhimaan, vaan
ensimmäisessä saarnassa julistetaan heti kastetta. Alkuseurakunnassa
uskoontulo ja kastekysymys eivät todellakaan olleet hämärän peitossa.
Valitettavasti pääosin kirkon sakramenttimiesten toimesta sielunvihollinen
on onnistunut sumentamaan koko pelastuksen tien armojärjestyksineen. Niin,
että se mikä ennen oli täysin selvää, ei sitä enää ole tänä päivänä.
Suomen maassakin ihmiset ovat ihmeissään ja kyselevät: "Mistä oikein pitäisi tarttua
kiinni, kun on kyse sielun pelastuksesta?"
Ihminen vanhurskautetaan yksin uskosta Jeesuksesta Kristukseen
Ihminen
vanhurskautetaan
uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Vanhurskas tarkoittaa
ihmistä, joka
on syyllinen Jumalan edessä, mutta jolle Jumala ei lue syytä.
Hänet on
armahdettu, vanhurskautettu Jumalan toimesta, luettu syyttömäksi
ilman
ihmisen omaa ansiota. Kyse on lahjavanhurskaudesta. Jeesuksen
Kristuksen
Golgatalla suorittaman sovitustyön perusteella ihminen
vanhurskautetaan.
Ihminen joka tämän sovituksen, Jumalan ilmaisen lahjan, omalla
kohdallaan
ottaa vastaan, hänet luetaan vanhurskaaksi. Hänelle julistetaan
hänen
syntisyytensä ja synnit anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja
maahan
vuotaneessa veressä. Tämän jälkeen on Raamatun sanan mukaan
otettava
Kristuksen opin alkeissa seuraava askel. Tämä askel näyttää yhä
edelleen
tänä päivänä jostain syystä koettelevan ihmistä. Ihminen, joka
esimerkiksi
suomen "kansankirkon" parista tulee synnintuntoon ja herätykseen,
ottaen
vastaan pelastuksen Jeesuksessa, joutuu esittämään itselleen
kysymyksen: Noudattaako kastekysymystä koskien ihmisten laatimia
perinnäissääntöjä ja
papin valheita? Vai sanoako niin kuin apostolit:
"Mutta
Pietari ja Johannes vastasivat heille ja sanoivat: "Päättäkää itse, onko
oikein Jumalan edessä kuulla teitä enemmän kuin Jumalaa;"
Päättäkää itse, onko tärkeämpää kuunnelle ihmistä vai Jumalaa. Tuleeko
totella enemmän sitä, mitä Raamattu kasteesta ilmoittaa? Ihminen joka
tulee Raamatun sanan mukaisesti kastattamaan itsensä uskontulonsa
jälkeen, on tehnyt päätöksen omalla kohdallaan uskoa, mitä Jumala sanansa
kautta Raamatussa asiasta sanoo. Eikä tätä päätöstä kukaan muu Raamatun
ilmoituksen mukaan voikaan ihmisen puolesta tehdä.
On tärkeää ymmärtää mitä luemme
Filippus opasti
Kandakean hoviherraa kysyen, ymmärrätkö mitä luet?
:
" Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen
lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
Raamatussa puhutaan opin alkeista, joten opin alkeita,
täytyy silloin myös olla olemassa.
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme
täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta:
parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten
päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta
tuomiosta." Hebr.6:1-2. Kolme opin aljetta ovat Raamatun mukaan
1. parannus, 2. usko Jumalaan ja oppi kasteista. Huomaa monikkomuoto sanan
kaste kohdalla: oppia kasteista. On tärkeää ymmärtää mitä luemme.
Raamatussa kerrotaan selvästi, että oli monenlaisia kasteita.
"Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä
Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä
raamatuissa.Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä
ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen
kasteen.Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja
Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät
hänelle tarkemmin Jumalan tien." Apt.18:24-26.
Apollos, joka oli uskossa Jeesukseen Kristukseen tunsi ainoastaan
Johanneksen kasteen. Mitä Priskillas ja Akyllas tekevät huomattuaan tämän?
Raamattu kertoo, että he selvittävät Apollokselle tarkemmin Jumalan tien.
Sama toistuu jälleen jälleen Efesossa, kun Paavali tapaa opetuslapsia,
jotka ovat tulleet uskoon, mutta eivät ole vielä kastauttaneet itseänsä
Jeesuksen nimeen.
"Ja
hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat:
"Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen
kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen
jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran
Jeesuksen nimeen." Apt.19:3-5.
Huomaatko, että kuultuaan Jumalan tahdon
kasteen suhteen, veljet kävivät välittömästi kasteelle.
Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste
Huolimatta siitä, että
Raamattu ei tunne sylivauvan kastetta, voi Luterilaisessa kirkossa kuulla
papin toimesta sanottavan: "Ihmistä ei tarvitse
uudelleen kastaa, koska hänet on jo kerran kastettu sylivauvana". Ei voi olla toteamatta, että
huonosti ovat luterilaisen kirkon papit Raamattunsa lukeneet. Paavali
kysyi Raamatun lehdillä: milläs kasteella te sitten olette kastetut?
"Ja hän
sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat:
"Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen
kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen
jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran
Jeesuksen nimeen." Apt.19:3-5. Kun ihminen sanoo ottaneensa
uskoontulon jälkeen Raamatullisen kasteen, niin vierestä voi kuulla
"kansankirkon" pappien toistavan äänekkäästi Efesolaiskirjeen kohtaa:
"yksi Herra, yksi
usko, yksi kaste" Ef.4:5. "Raamattuhan
sanoo, että ei toista kastetta", muistuttavat kirkon papit.
Näinkö Raamattu todella sanoo? Onko sitten näin, että kun ihminen
uskoo shinto-jumalaan tai allahiin ja ihmisellä on silloin yksi herra,
eikö
ihminen saa tulla järkiinsä ja ymmärrykseen siitä, että tuo hänen
palvomansa herra ei olekaan oikea herra? Raamattuhan sanoo, että
yksi
Herra. Raamatunjakeiden toistaminen ja hokeminen ei hyödytä, jos
ei
ymmärrä lukemaansa. On kysymys siitä, että ihmisellä on nimenomaan
oikea herra.
Ihmisellä tulee olla yksi oikea herra. Raamatun tarkoittama oikea
Herra on
Jeesus Kristus. Kuuntele nyt tarkoin mitä Raamattu sanoo:
"yksi
Herra, yksi usko, yksi kaste" Ef.4:5. On todellakin kyseessä
yksi, mutta oikea yksi: yksi oikea Herra, yksi oikea usko ja yksi oikea
kaste.
On kysymys uskon perusteista
Paavali kirjoittaa, että
on kysymys uskonperusteista, kun puhumme kasteesta uskoontulon jälkeen.
Tiedämme, että tavallisesti rakennuksissa on neljä rakennusta kannattavaa
kulmaa. Miten käy rakennukselle, jos otamme yhden kulman pois? Miten on
Jumalan sanan kanssa? Jos Jumalan sanan kannatinpylväistä,
uskonperusteista, otamme yhden kannatin pylvään pois? Onko sillä
vaikutusta pelastuskysymykseen, ja jos on, niin minkälainen vaikutus?
Hyviä kysymyksiä, eikö totta? Todettakoon nyt vielä, että kysymys on opin
alkeista: uskon kivijalasta, uskon perusteista. Meidän on etsittävä näihin
hyviin kysymyksiin jälleen vastauksia Jumalan sanasta. Jeesus
itse sanoi:
"Joka
uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan
kadotukseen." Mark.16:16 .
Evankeliumiteksteistä on useissa kohdissa nähtävissä kuinka fariseukset
suhtautuivat Jeesuksen ilmoittamaan pelastuksen tiehen. Miten fariseukset
sitten suhtautuivat kuulemaansa sanaan? He kieltäytyivät ottamasta
kuulemaansa sanaa vastaan. He olivat tottelemattomia ja itsepäisiä.
Raamattu kertoo selkein sanakääntein kuinka ihminen voi tehdä näin
menettelemällä Jumalan hyvän aivoituksen ihmistä kohtaan tyhjäksi. Onko se
Jumalan aivoituksen tyhjäksi tekemistä, jos Jeesus itse sanoo jotain, ja
ihminen kieltäytyy tottelemasta?
Uudesta testamentista ei löydy kastamatonta kristittyä
Kaste on kuuliaisuuden
osoitus Jumalaa ja Hänen sanaansa kohtaan. Mitä siis tapahtuu
kastamattomalle kristitylle? Raamattua lukiessa käy hyvin selväksi, että
jokainen uskoon tullut henkilö on uskoontulonsa jälkeen ottanut kasteen
Jeesuksen Kristuksen nimeen. Uudessa testamentissa ei ole ainoatakaan
kastamatonta kristittyä. Raamattu on kastamattomasta kristitystä hiljaa.
Yksikään Raamatun pelastustapahtuma ei ala siten, että joku olisi kastettu
ennen kuin hän oli kuullut henkilökohtaisesti evankeliumin Jeesuksesta
Kristuksesta ja myös sen ensin henkilökohtaisesti vastaanottanut. Ihmisen
järki ei pysty käsittämään mitä kaikkea tapahtuu uskoontulossa, kun
ihminen ottaa Jeesuksen vastaan. Yhtä vaikeaa ihmisen on ymmärryksellä
käsittää miten se kaikki vanha saasta katosi elämästä uskoon tulon myötä.
Vähänpä kykenee ihminen järjellä ymmärtämään Pyhällä Hengellä täyttymistä
tai kasteasiaakaan. Sen kuitenkin voimme asiasta tietää,
mitä Jumala sanassaan näistä asioista
sanoo. On kirjoitettu:
"Joka
uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan
kadotukseen." Mark.16:16 J
os,
joku haluaa kokeilla kestääkö silta, muutoin kuin tekemällä niin kuin
Jumala on sanassaan sanonut, niin se on hänen ja Jumalan välinen asia.
Tämän kaltaista uhkapeliä ei kuitenkaan ole syytä harjoittaa, sillä Jumala
tuskin tekee poikkeusta kenenkään ihmisen kohdalla, kun on kysymys uskon
perusteista. Olkoon Jumala armollinen ja auttakoon, ettemme tee tyhjäksi
rakastavan Jumalan aivoituksia meitä kohtaan
.
Mitä teit kuulemallesi sanalle?
Kastevedessä ei ole mitään
maagista syntiä pois pesevää voimaa vaikka Luterilainen kirkko näin
vastoin Raamatun totuuksia opettaakin. Synnit ja syyllisyys pestään pois
yksin ja vain Jeesuksen veren kautta. Tänään on aika tehdä oikea ratkaisu
Jos sinä et vielä tunne Jeesusta syntiesi sovittajana, voit ottaa hänet
tänään vastaan lunastajasi ja vapahtajanasi.
"Sillä
niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi
iankaikkinen elämä" Joh.3:16. Tämä päivä on sinulle annettu,
jotta löytäisit tien, joka vie Jumalan taivaaseen, Hänen iankaikkisen
kirkkautensa läsnäoloon
.
"Että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat
hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana
yhdestäkään meistä; "Apt.17:27.
Jos sinä olet jo uskossa, mutta et vielä ole antanut kastaa
itseäsi Raamatullisella kasteella, sinulle kuuluu Raamatun sana: mitä
viivyttelet, anna kastaa itsesi! Mitä sinä tänä päivänä
teet kuulemallesi Jumalan sanalle? Kuinka suhtaudut Jeesuksen sanoihin:
"Joka
katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on
tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet
viimeisenä päivänä." Joh.12:48. Ajatellaanpa, että
kristitty on ymmärtänyt, että Jumalan tahto on sen mukainen, kuin mitä hän on
Raamatusta lukenut. Ihminen on ymmärtänyt, että uskoon tultuaan on
otettava Raamatullinen kaste. Haluan tehdä sinulle kysymyksen, johon sinä
ystäväni saat itse tykönäsi etsiä sydämessäsi vastauksen. "Voidaanko
kysyä, että onko ihmisellä pelastavaa uskoakaan, jos hän ymmärryksestään
huolimatta ei tahdo ojentua sen mukaan minkä on ymmärtänyt Jumalan sanasta
Jumalan tahdoksi, vaan kieltäytyy uskoon tultuaan menemästä kasteelle?"
Jumala sinua tämänkin kysymyksen kohdalla Henkensä kautta valaiskoon.
Kenellä on oikeus kastaa
Raamattu tuntee niin
kutsutun yleisen pappeuden.
"Mutta
te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo,
omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä
kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen "ette olleet
kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet
armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".1-Piet.2:9-10.
Jokaisella
uudestisyntyneellä Jumalan lapsella on oikeus ja ihana velvollisuus
julistaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia sekä kastaa uskoon tullut
henkilö Jeesuksen nimeen. Raamattu ei anna minkäänlaista tukea päätökselle
olla kastamatta uudestisyntynyttä ihmistä.
"Ei
kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Luterilaisten kastekäsitys on, kuten todettua, täysin sielunvihollisen
käsialaa. Valitettavasti myös vapaissa kristillisissä suunnissa,
kuten helluntailaisuudessa on eräiden paikallisseurakuntien kohdalla
Raamattuun katsomisen paikka. On helluntaiseurakuntia, joissa ohjakset on
otettu omiin käsiin kastekysymyksen kohdalla. Seurakunnat ovat
kieltäytyneet kastamasta
ihmistä mikäli tämä ei liity heidän paikalliseen seurakuntaansa
kastetoimituksen yhteydessä. Raamatusta ei löydy minkäänlaisia viittauksia
tämän kaltaiseen toimintatapaan. Kiitos Jumalalle näin ei ole sentään
kaikissa suomen helluntaiseurakunniksi itseään nimittävissä
paikallisseurakunnissa. Heidän tunnustuksekseen on kuitenkin todettava,
että opetuksellisesti tervein ja lähimpänä Raamatun opetusta oleva oppi on juuri
helluntaiherätyksen piirissä.
Uskoon tullut ja kastettu ihminen tulee
luonnollisesti ohjata Jumalan rakkaudesta käsin seurakuntayhteyteen. Paikallisseurakunnan
yhteydessä, yhdessä toisten uudestisyntyneiden kanssa, Jumalan lapsi saa kasvaa terveen opetuksen parissa.
Vikaraiteille on kuitenkin jouduttu silloin, kun kastekysymyksestä on
tehty seurakunnassa ehdollinen: "kastamme, jos liityt juuri "meidän"
paikallisseurakuntaamme kastetoimituksen yhteydessä." On myös ihmistekoista olla
kastamatta uskoon tullutta henkilöä sillä perusteella, että häntä ei
tunneta vielä riittävän hyvin. Jumala tuntee jokaisen oman lapsensa
salatuimpaan saakka. Jumalan seurakunta ylittää
valtuutensa Jumalan palvelijana, jos uskoon tulleen henkilön pyytäessä
Raamatullista kastetta, asia on vietävä ensin esimerkiksi seurakunnan vanhimmiston käsiteltäväksi.
Tästä poikkeuksena mainittakoon selvästi havaittava jatkuva julkisynnissä
eläminen ilman parannuksentekoa.
Jumala ei katso henkilöön. Kastamisoikeus ja
velvollisuus kuuluvat Raamatun ilmoituksen mukaan jokaiselle uudestisyntyneelle ihmiselle,
ei siis ainoastaan seurakunnan pastorille,
evankelistalle tai vanhemmistoveljille. Tämän kastetoimituksen voi
Raamatun ilmoituksen mukaan toimittaa kuka tahansa uudestisyntynyt
Raamattuun pitäytyvä uskova ihminen. Alkuseurakunnassa tämä oli selvä asia, mutta
aikainsaatossa ihmisten toimesta on hämärtynyt myös kysymys siitä, kenellä
on oikeus kastaa uskoon tullut ihminen. Tavat ja tottumukset ovat saaneet
sijaa myös helluntaiseurakuntien sisällä. Ilman "ihmisten lupaa" eli
seurakunnan "vanhemmiston lupaa" kastavia Jumalan palvelijoita ei aina ole
katsottu pelkästään hyvällä. On kuitenkin tässä yhteydessä syytä
muistaa, että kasteen toimittamiseen on uskovalle ihmiselle jo annettu
lupa korkeimmalta mahdolliselta taholta - Jumalalta. Uskoon tulleen
ihmisen pyyntöön päästä kasteelle on tavallisesti vastattava viipymättä,
kastamalla hänet Jeesuksen nimeen. Kaikenlainen siirtäminen kastepyynnön
kohdalla, esimerkiksi seurakunnan aikatauluihin vetoaminen, on vastoin
Raamatun opetuksia. Alkuseurakunnassa oli selvää, että siellä missä oli
vettä, siellä ihminen kastettiin välittömästi uskoon tulon jälkeen. Miksi
sitten selvästä on tullut epäselvää? Totesimme,
että jokaiselle ihmiselle tulee aikojen saatossa erilaisia tapoja ja
tottumuksia. Ihmiset tekevät asioita ajattelematta sen enempää sen
alkuperää tai tarkoitusta. Sinulla, ystäväni, on nyt mahdollisuus ja aika
tehdä johtopäätöksiä kaikesta edellä lukemastasi. Haluan myös
rohkaista sinua tulevina päivinä tutustumaan Raamattuusi. Näin tehdessäsi
voit omakohtaisesti löytää kaiken sen, mitä Raamattu sanoo uskoontulosta ja Raamatullisesta kasteesta.
Paavali sanoi
"Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan
evankeliumin, sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te
myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte" Kol.2:2.
Jumala sinua runsaasti
siunatkoon. Valaiskoon Hän sanansa ja Henkensä kautta hyvän tahtonsa sinun kohdallasi - kaikkina päivinä.
Lähteet: Teksti: Mika
Petälä, 2009,Lähteet: Raamattu 1933/38, Novum, Iso Raamatun
tietosanakirja, S. Paldanius, H. Melasniemi Julkaisija: Mika Petälä /
mikanmukana / Artikkelia ei saa kopioida eikä käyttää
uuden artikkelin lähdeaineistona ilman mainintaa lähteestä. Tulostaminen
ja edelleen jakaminen ei-kaupallisiin tarkoituksiin lähde mainiten on
sallittua.